Stilte voor de storm - Reisverslag uit Gayndah, Australië van Eva Clerix - WaarBenJij.nu Stilte voor de storm - Reisverslag uit Gayndah, Australië van Eva Clerix - WaarBenJij.nu

Stilte voor de storm

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

20 Maart 2011 | Australië, Gayndah

Hallo België!

Aangezien de school weer volop aan de gang is,heb ik het wat minder druk gehad. Hier volgt een verslagje over deze rustigere periode vooraleer de echte drukte volgende week zal beginnen!

Na bijna twee weken school vond op vrijdag 4 februari 2011 het ‘Burnett State College Swimming Carnival’, de jaarlijkse zwemwedstrijd van de school, plaats. Per leeftijdscategorie konden de leerlingen deelnemen aan de verschillende wedstrijden (schoolslag, rugslag, vlinderslag, crawl). Deelnemen was niet verplicht, je kon ook gewoon een toejuichende toeschouwer zijn. Een hele leuke manier om de schoolweek mee af te sluiten!

Tijdens het weekend (op zondag 6 februari 2011) zijn Trevor, Tracy, Sophie, Kirsty en ik een sightseeing tour gaan maken. We zijn onder andere naar de McConnell lookout (één van de twee lookouts in Gayndah) geweest. Daar heb je echt een heel mooi zicht over Gayndah. Het was wel leuk om eens wat meer van Gayndah en omstreken te zien, want zoiets had ik nog niet gedaan!

Op donderdag (10 februari 2011) zijn Sophie, Kirsty, Tracy en ik na school naar de ‘Meet & Greet Sausage Sizzle’ van de lagere school geweest. Het was een avond met gratis ‘sausage on bread’ zodat ouders en leerkrachten elkaar konden ontmoeten. Ik heb zelf de hele tijd in de tuckshop gestaan om te helpen met ‘sausages on bread’ uit te delen en frisdrank te verkopen. Aangezien ik in goed gezelschap was (enkele toffe leerkrachten die ik wat beter ken), heb ik me daar beter mee geamuseerd dan verwacht!

’s Vrijdags (11 februari 2011) zijn Tracy en ik ’s avonds naar een ‘trivia night’ geweest. Het was een fundraiser voor de zus van Gillian, één van mijn schoolvriendinnen. Ze wil graag ‘Orange Festival Queen’ zijn, dus probeerde ze om wat geld in te zamelen voor het ‘Orange Festival’. Tracy en ik vormden een team met vier leuke leerkrachten van de lagere school, onder de naam ‘Bodacious Babes’. Ik heb hen met drie vragen heel goed kunnen helpen: eentje over Twilight, eentje over Harry Potter en eentje over Romeinse cijfers. Ik wist helaas niet dat het diepste zwembad ter wereld in Brussel is! Ik voelde me dus even best wel heel erg beschaamd… Gelukkig heb ik me toch goed geamuseerd en hebben we samen heel wat gelachen. Ook hebben we de ‘woordraadseltjesronde’ gewonnen, dus kregen we allemaal een pakje chocolade. Een zeer geslaagde avond dus!

Op zaterdag (12 februari 2011) kreeg Gran (Tracy’s mama) rond 17 uur te horen dat Craig (Tracy’s broer) en Lynn (zijn vriendin) ’s avonds in Gayndah zouden zijn. Helemaal niet veel tijd dus om nog een barbecue te organiseren! Sophie en ik hebben Gran geholpen om het op tijd klaar te maken. Uiteindelijk hadden we meer dan genoeg tijd en hebben we zelfs nog meer dan een uur op Trevor, Tracy en Kirsty moeten wachten! Zoals verwacht, was het eten heel erg lekker.

Na al het ‘gruwelijke’ cattle-werk, heb ik op dinsdag (15 februari 2011) eens een ander koeiengebeuren meegemaakt. Sophie, Kirsty en ik zijn na school namelijk één van de koeien bij Gran en Pop gaan melken! Op een bepaald moment werd de koe een beetje wild. Dat was wel wat eng, maar het was toch leuk om te doen. En eerlijk, ik begin me soms stilaan een boerinnetje te voelen!

Alweer een schoolloos dagje voor mij op woensdag 16 februari 2011! Ik ben met Tracy en Gran mee naar Bundaberg geweest zodat ik spulletjes voor het biologiekamp en nog wat extra toiletgerief kon kopen. Niet zo heel bijzonder dus, maar toch anders dan een gewone dag naar school!

Na meer dan een half jaar was ik op zaterdag (19 februari 2011) voor het eerst een hele dag alleen thuis, want Sophie, Kirsty en Tracy gingen naar Childers (waar Tracy’s zus woont). Het was best wel leuk om eens lekker mijn eigen ding te doen en zalig om eens zo lang rustig in mijn eentje thuis te zijn!

Op zaterdag (26 februari 2011) zijn we ’s middags voor Gran’s verjaardag Chinees gaan eten. (Jummie!) Ook hebben Sophie en ik samen een hele leuke zusjesdag gehad. In de voormiddag hebben we samen een ‘verjaardagslamgintoncake’ voor Gran gemaakt, die helaas helemaal niet naar lamingtons smaakte. (Lamingtons zijn typisch Australische gebakjes: ‘spongecake’ met een laagje chocolade-icing en kokosnootschilfertjes er rond). ’s Namiddags hebben Sophie en ik op de Wii Fit Plus gespeeld. Echt leuk!

’s Zondags (27 februari 2011) ben ik, geloof het of niet, mee naar de kerk geweest. Sophie en Kirsty deden hun eerste communie en Sophie wou graag dat ik kwam kijken. Het stelde wel niet echt veel voor. Ze moesten op een bepaald moment tijdens de mis gewoon naar voor wandelen, dan werd er iets gezegd, ze kregen een document en dat was het dan! (Het was dus geen speciale ‘eerste communie’-mis, maar een doodgewone mis). De mis was heel anders dan wat ik gewoon ben. Er werd bijna de hele tijd gezongen en iedereen krijgt tijdens de communie wijn (porto) bij de hostie! Na de mis was er een speciale ‘morning tea’ om afscheid te nemen van de pastoor en zijn vrouw, want hij gaat op pension. (Jawel, zijn vrouw… In de Anglicaanse kerk kunnen priesters trouwen). ‘Morning tea’ betekende in dit geval (zoals gewoonlijk in Australië ) een tafel VOL lekkers, voornamelijk zoetigheden (lamingtons, cakes,…). Dat was denk ik de eerste en de laatste keer dat ik hier naar de kerk ben geweest. Echt helemaal niets voor mij!

Van woensdag 2 tot en met vrijdag 4 maart 2011 had ik een biologiekamp. Op woensdagmorgen vertrok onze biologieklas – Gillian, Caitlyn, Brianna, Makayla, Rachel, Melissa, Kyrah, Brooke, Katie, Mitch, Nathan, Luke, Connor en ik – samen met twee leerkrachten naar Barambah Environmental Education Centre (op ongeveer een halfuurtje van Gympie). Na een twee uur lange busrit kwamen we op onze bestemming aan. We brachten onze koffers naar de kamers en daarna was het tijd voor lunch. De hele namiddag lang maakten we een gigantische wandeling in het regenwoud. We wandelden vlak langs de rivier en soms zelfs bijna in de rivier. Het was best wel vermoeiend, maar het regenwoud is echt onbeschrijflijk prachtig! En zo groen! Het was dus absoluut de moeite waard. ’s Avonds aten we spaghetti met de saus die Caitlyn, Brianna, Kyrah en ik ’s dinsdags op school gemaakt hadden. (De hoeveelheid tomaat die we moesten gebruiken was minder dan wat mijn papa gebruikt in zijn heerlijke spaghettisaus. Papa gebruikt ongeveer een halve kilo gehakt en wij hadden maar liefst 2 kilo gehakt, veel te weinig tomaat dus! Gelukkig was er een fles ketchup, zodat ik wat extra tomatigheid aan mijn bord spaghetti kon toevoegen!) Na het eten zou er normaal gezien een ‘star show’ of een kampvuur zijn, maar omdat het regende, ging dat jammer genoeg niet door.

’s Donderdags moesten we een stuk bos van 10 meter op 10 meter ‘onderzoeken’. We moesten alle bomen en planten tellen en in een groottecategorie plaatsen. Elke categorie had een bepaald symbool, en daarmee moesten we dan een plattegrond van het stuk bus maken (in groepjes van drie of vier). Ook moesten we een heleboel fysische factoren (temperatuur,luchtvochtigheid,…) meten. Dat hele proces hebben we drie keer moeten uitvoeren: een eerste keer om te oefenen en daarna nog twee keer ‘voor echt’. Na het avondeten hebben we naar de ‘star show’ gekeken. Een mevrouw van het centrum gaf uitleg over de sterren en de sterrenbeelden. Dat deed ze met behulp van een zwarte plaat met lichtjes. Elk lampje was een bepaalde ster en zelfs de grootte en de sterkte van elk lampje kwam overeen met de ster die het lampje voorstelde. Door de juiste schakelaars aan of uit te schakelen, kon de mevrouw dan bepaalde sterrenbeelden, stukjes van sterrenbeelden of zelfs de hele melkweg tonen. Heel erg mooi en indrukwekkend! Ook keken we naar diertjes die met pindakaas gelokt werden. Het waren twee diertjes van dezelfde soort, maar ik ben de naam ervan vergeten. Ze leken een beetje op een kruising tussen een muis en een konijn; heel schattig! Omdat het alweer geregend had, konden we dus nog steeds geen kampvuur houden… Best wel jammer!

Op vrijdag moesten we in de voormiddag planten bestuderen. Iedereen koos een plant, die ze dan op papier tekenden. Ze moesten nadenken over waarom hun plant bepaalde adaptaties heeft en ook de fysische factoren moesten opnieuw gemeten worden. Ik heb deze opdracht zelf niet gedaan. In plaats daarvan heb ik Gillian geholpen door de fysische factoren voor haar te meten! Na het middageten was het tijd om terug naar Gayndah te vertrekken. Het waren drie leuke dagen en ik heb me heel goed geamuseerd!

Eén van de inwoners van Gayndah, Mike Goebel, kwam pas terug van zijn drie maanden lange reis naar Europa (onder andere ook Zonhoven). Daarom had hij me uitgenodigd om op zondag (6 maart 2011) nog eens samen te gaan lunchen in de ‘Golden Orange’. Het was best wel gezellig en we hebben samen heel wat afgebabbeld! Na het eten trakteerde hij me ook nog op een ‘mochaccino’, een soort cappuccino met chocoladesmaak; héél lekker! Voordat Mike me terug afzette, heeft hij me zijn huis, met massa’s Zonhoven-gadgets, nog getoond. (Mike was me trouwens met zijn oeroude Jeep zonder ramen komen oppikken. Best wel cool!)
In de namiddag zijn Sophie, Kirsty, Tracy, Nanna (Trevor’s mama) en ik even naar Trevor’s nieuwe excavator gaan kijken. Wat een immense machine!

Op vrijdag 11 maart 2011 zijn Gillian, Caitlyn, Brianna, Makayla, Rachel en ik ’s avonds samen uit gaan eten. Chinees natuurlijk! We hebben heel wat gelachen en gebabbeld en het eten was uiteraard ontzettend lekker. Als dessert aten we ‘deep fried ice cream’ met chocoladesaus. ‘Deep fried ice cream’ lijkt een beetje op een gigantische roomsoes, maar dan met ijs in plaats van room. Heel lekker! Op een bepaald moment kwam er een Amerikaan binnen om Chinees af te halen. Hij was ontzettend vreemd en babbelde de hele tijd met de meisjes die aan het werk waren (die minstens drie jaar jonger zijn dan mij). Nadat hij buiten ging, lagen we allemaal plat van het lachen omwille van zijn vreemde gedrag. Natuurlijk kon hij ons door het raam zien, dus besloot hij om onze aandacht te trekken en dan het raam te kussen. Hilarisch! Maar wat een vreemde man… Hij was eigenlijk best wel eng. (En wat klinkt dat accent grappig als je Australisch Engels gewoon bent!) Ik heb me echt ongelooflijk goed geamuseerd, maar ik at zo veel dat ik ’s avonds buikpijn had!

Om geld in te zamelen voor ‘the formal’ op het einde van het jaar, kunnen de laatstejaars enkele keren per jaar gaan helpen in de ‘football canteen’. Dat heb ik op zaterdag (12 maart 2011) samen met Rachel voor twee uurtjes gedaan (terwijl ik zelf helemaal niet naar ‘the formal’ kan gaan, want dan ben ik al lang terug in België!). Elke keer als enkele leerlingen dat doen (5 uur in totaal) krijgen we 200 dollar ‘formal-geld’. We moesten sla en tomaat tussen de broodjes voor de burgers steken. Helemaal niet moeilijk dus!

Donderdag 17 maart 2011 was een echte ‘Eva-dag’. Toen ik ’s morgens op school aankwam, zag ik een auto met ‘EVA’ op de nummerplaat voor de schoolpoort staan. Even later stond er tijdens de wiskundeles ‘Eva’s neighbourhood method’ als titel op het bord geschreven. Mrs Darlington, onze wiskundeleerkracht, had besloten om de rest van de klas mijn manier om de minima en maxima van een functie te bepalen (met behulp van een tekentabel van de eerste afgeleide) aan te leren! Vanaf nu gaat ze dus elk jaar opnieuw aan haar leerlingen uitleggen dat er ooit een uitwisselingsstudente uit België in haar klas zat die haar die methode heeft aangeleerd. Ik zal hier dus niet snel vergeten worden!

Op vrijdagavond (18 maar 2011) ben ik samen met Mr Munson (de schooldirecteur) en zijn vrouw, Leanne, uit gaan eten in ‘the Grand Hotel’. Op die manier kon ik Leanne wat beter leren kennen vooraleer ik op 14 april bij haar in Rockhampton zal blijven. (Meer informatie hierover zullen jullie zeker en vast in mijn volgende blogverslag kunnen lezen!) Het eten was heel lekker en we hebben heel veel gebabbeld en geprobeerd om een paar plannen voor de komende maanden te maken. Mr Munson en zijn vrouw zijn echt ongelooflijk vriendelijke mensen. Ik had met andere woorden dus een geweldige avond!

’s Zaterdags (19 maart 2011) ben ik met Mike (Goebel, de Zonhoven-lover waarmee ik op 6 maart ben gaan lunchen) naar het ‘Flood Relief Charity Concert’ in Mundubbera, georganiseerd door de Rotary Club van Mundubbera (mijn sponsorclub), geweest. Dit concert zou oorspronkelijk op oudejaarsavond plaatsvinden, maar door de overstromingen waren de wegen naar Mundubbera gedeeltelijk afgesloten, dus moest het hele gebeuren uitgesteld worden. We vertrokken om 17u30 met een speciale bus en om 18 uur kwamen we in Mundubbera aan. Voor de hoofdact begon, was er een optreden van ‘Willow Tree’, drie zussen en hun broer, allemaal nog redelijk jong. (Volgens mij was de jongen de jongste van de vier en ik denk niet dat hij veel ouder is dan mij). Ik vond hen echt geweldig goed! Tijdens het optreden van ‘The Walmsley Brothers’ (de hoofdact) hebben Mike en ik iets gegeten (een burger – hoe kan het ook anders?), gevolgd door een vuurwerk tijdens de pauze. Wat later op de avond heeft Mike nog een banana split gegeten terwijl ik voor fruitsla (zonder ijs!) gekozen had. Om 22u30 (na een gratis extra portie fruitsla) vertrokken we met de bus terug naar Gayndah. Twee leuke avonden op een rij dus!

Voor deze rustigere periode ben ik precies toch nog redelijk druk bezig geweest. Ik kan echter niet afsluiten zonder jullie eerst mijn traditionele lijstje met leuke weetjes te geven!

Wist je dat…
- … één van mijn klasgenoten me tijdens het ‘BSC Swimming Carnival’ vroeg of we in België zwembaden hebben?
- … sport op school hier een heel wat groter gebeuren is? Er worden echt constant allerlei wedstrijden en activiteiten georganiseerd!
- … de sterrenhemel in Australië PRACHTIG is?
- … ik bijna elke dag een kikker tegen het raam zie springen om een insect te vangen?
- … het op een dag 34 graden was, IN DE KLAS?
- … ik op een zondagmiddag een gigantische snijplank op mijn voet liet vallen waardoor mijn hele voet blauw was?
- … ik een paar weken later heel succesvol aan het lopen was toen ik plots op mijn buik op de straat lag? Het resultaat daarvan was een schaafwonde op mijn kin (twee dagen voor de schoolfoto’s genomen zouden worden), handen die open lagen en een opgezwollen en zeer pijnlijke knie met een ontzettend vieze wonde als versiering.
- … mijn Rotary sponsorclub (de Rotary Club van Mundubbera) helemaal vergat om me mijn zakgeld te geven? Na een maand wachten heb ik zelf een e-mail moeten sturen om naar mijn geld te vragen, want anders had ik het gewoon niet gehad!
- … er slechts een paar Rotariërs van mijn sponsorclub me effectief herkenden tijdens het 'flood concert'?
- … er tijdens het 'flood concert' plots een miniatuurkikkertje op mijn been zat? Helaas lukte het niet om er een foto van te trekken!

Zo, dat is zeker genoeg voor deze keer. Zoals ik al zei, is er een hele drukke periode op komst. Kijk dus al maar uit naar mijn volgende verslag, want ik vermoed dat dat best wel interessant zal zijn!

See ya later, alligator!

Eva

P.S.: Jullie reacties en commentaren zijn nog steeds meer dan welkom!

  • 20 Maart 2011 - 10:12

    Laura Wyers:

    Goeiemorgen/middag Eva!

    Dat is inderdaad toch heel wat om rustig te zijn ;) Mij klinkt vooral de Australische sterrenhemel magisch... Hier is het geen 34 graden, maar wel al zonnig, wat toch al veel verschil maakt. Altijd leuk om je verhalen te lezen, dus ik wacht nu al op het volgende! Tot snel!

  • 20 Maart 2011 - 13:12

    Evaa !:

    Hoi Eva, altijd weer leuk om jou verslag te lezen.. Rustig noem ik dat inderdaad ook niet =p Hilarisch dat ze vragen of er zwembaden in België zijn HAHA en van dat zwembad in brussel wist ik dus ook niet :p Geniet nog van je leuke tijd daar , kijk al uit naar je volgend verslag .. Dikke kus Kimmy

  • 21 Maart 2011 - 07:20

    Tante Anita :

    Hallo Eva,

    Best wel weer leuke ervaringen zo te lezen. Voor een rustige periode geweest te zijn doe je toch wel nog veel fijne dingen. Dat belooft voor het vervolg van je reis ! kijk echt wel uit naar je volgend verslag

  • 21 Maart 2011 - 21:07

    Annelies:

    Ook al wist ik al veel van je avonturen, het was toch weer leuk om te lezen!! zeker nu ik na 48 uur eindelijk tijd gevonden heb ervoor, véél te veel werk voor mn stage :(

  • 22 Maart 2011 - 02:39

    Lize Meyers - :

    Heyy evaaa ! echt een leuk verslag ! ,, Jaja binnenkort als we elkaar ontmoeten in Belgie dan ga jij waarschijnlijk denken dat ik een heel gek Engels accent heb ! En ik denk dan hetzelfde van jou !
    Leuke verhalen !
    Geniet van de laatste maanden want dat ga ik ook doen !<3

  • 23 Maart 2011 - 23:15

    Rotary Zonhoven:

    Leuke en gezellige familieactiviteiten ... een biologiekamp met een wandelingeske in het regenwoud ... de sterrenhemel ... uniek! Mike met nieuws uit Zonhoven ... Diep fried Ice Cream: recept meebrengen aub ... Eva's math method- waaw!- Op vakantie naar Rockhampton? - botte Rotariërs, hm ja ...Geniet van alle nieuwe dingen, de goeie en de slechte... Hier gaat alles goed met Vicki, ze begint zo stilaan haar 'draai' wel te vinden...maar daar over kan ze zelf beter vanalles vertellen. Wij zijn alleszins gelukkige gastouders, maar jouw gastouders die hebben echt wel een juweeltje van een derde dochter gekregen! Je doet dat daar super goed en geniet binnenkort van het bezoek van je ouders ! Wij zijn fier op jou!!!

  • 04 April 2011 - 18:40

    Tante Noëlla:

    Hallo Eva,

    Ik ben weer blij wat van je te horen,al noem je het rustig ik vind het toch weer heel wat.Ondertussen is je mama en papa al in Australië en gaat het niet lang meer duren voor je ze ziet,dit zal wel heel speciaal zijn voor jullie alle drie, ik krijg er zelf al de kriebels van in mijn buik.Hier is het ondertussen ook al mooi lente weer,de dagen lengen weer en ( joepie) we kunnen weer in de tuin werken.Ik kijk al uit naar je volgend verslag want je gaat nog op safari dacht ik,zal wel spannend zijn maar ja je bent wel al wat gewoon ! Lieve groetjes van mij en mijne Willy

  • 25 April 2011 - 19:37

    Bart En Joëlle :

    Hey hey, wat een verslag !!!

    Keimooi, en wat heb je allemaal meegemaakt?

    Ik ga nu het volgende verslag lezen !!

    Joëlle (Echtgenoot Bart DK Rotary Zonhoven)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gayndah

Eva

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 2458
Totaal aantal bezoekers 26940

Voorgaande reizen:

23 Juli 2010 - 17 Juli 2011

Naar Gayndah met Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: