De laatste maand is aangebroken! - Reisverslag uit Gayndah, Australië van Eva Clerix - WaarBenJij.nu De laatste maand is aangebroken! - Reisverslag uit Gayndah, Australië van Eva Clerix - WaarBenJij.nu

De laatste maand is aangebroken!

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

17 Juni 2011 | Australië, Gayndah

Hi guys!

Over exact één maand ben ik al terug thuis. Wie had verwacht dat een jaar zo snel voorbij zou gaan?!

Na al mijn lange, lange blogverslagen dacht ik dat jullie met een iets korter exemplaar ook wel eens blij zouden zijn. Geniet er dus maar van, want dit zal waarschijnlijk het voorlaatste verslagje zijn!

Na één dag op school na de safari, heb ik op dinsdag 24 mei 2011 al meteen een dag ‘gespijbeld’. Wel met een goede reden, want ik ben met Tracy de hele dag naar Sophie en Kirsty’s ‘sports day’ gaan kijken. Ze waren allebei geselecteerd om deel te nemen aan deze ronde van de atletiekscholencompetitie en Kirsty mag zelfs naar de volgende ronde!

Op woensdag 25 mei 2011 ben ik ’s avonds met de Scouts gaan koken. We hebben crème-au-beurre-gateau met ‘Milk Coffee biscuits’ in plaats van Petit Beurre-koekjes gemaakt, want die hebben ze hier niet! De crème au beurre was veel te boterig, maar ze vonden het toch allemaal lekker!

De drie zonen van Helen, onze buurvrouw, waren als verrassing voor haar verjaardag helemaal van New South Wales tot Gayndah gereden. Op zaterdag 28 mei 2011 werden we (alwéér) voor een ‘nibblies & drinks’-feestje bij Helen uitgenodigd, zodat we met haar zonen konden kennismaken.

Ik heb alwéér een dagje school gemist op vrijdag 3 juni 2011! Ook deze keer voor een ‘sports day’ van de lagere school: de volgende ronde van de atletiekscholencompetitie. Kirsty was, zoals ik eerder al vertelde, geselecteerd om deel te nemen, dus naast mijn ‘tuckshopjob’ (= helpen in de tuckshop) heb ik ook voor haar gesupporterd. En dat hielp! Ze eindigde op een gedeelde eerste plaats voor ‘high jump’ en ze werd opnieuw voor de volgende ronde geselecteerd!

Tracy en Kirsty waren tijdens het weekend van zaterdag 4 en zondag 5 juni 2011 het hele weekend in Maryborough, want Kirsty moest daar op zondag een aantal ‘soccer games’ spelen. Tracy’s grootouders wonen in Maryborough, dus hebben ze van de gelegenheid gebruik gemaakt om hen nog eens een bezoekje te brengen.
Sophie en ik zijn zowel zaterdag als zondag naar Nanna geweest. ’s Zaterdags hebben we ‘coconut kisses’ (koekjes met veel kokosnoot erin) en een lekkere chocoladecake gemaakt. Op zaterdagavond hebben Sophie en ik Rummikub gespeeld, net zoals vroeger bij bomma en bompa! ’s Zondags hebben we bij Nanna lekkere ‘toasted sandwiches’ gegeten en daarna wou Nanna dolgraag mijn collectie safarifoto’s bekijken. Het was een heel leuk weekend en ik ben er zeker van dat ik Nanna echt ga missen als ik terug in België ben!

Op woensdag 8 juni 2011 zijn Sophie, Kirsty, Tracy en ik bij Vicki’s grootouders thuis gaan helpen om de ‘float’ voor de Show Society voor het Orange Festival te versieren. Heel wat tijd en moeite om die ‘float’ klaar te krijgen, als je je bedenkt dat de ‘float’ hooguit voor 10 minuten door de straat zou rijden!

Mijn voorlaatste wiskundeles met het kleine klasje (5 leerlingen, met mij inbegrepen!) was op vrijdag 10 juni 2011 aangebroken. Omdat het de laatste les op vrijdag was, besloten we om tijdens de les van vrijdag, en niet die van dinsdag, een afscheidsfeestje voor mij te houden. Gillian bracht lamingtons en ‘dubble coat’ TimTam’s (met extra veel chocolade) mee en Brooke had ‘chocolate spiders’ gemaakt. (Die maak je door ‘peanut butter’ en ‘crunchy noodles’ in gesmolten chocolade te mengen en in de frigo te zetten zodat de chocolade weer hard wordt.) Het was allemaal ongelooflijk lekker en ik ben er zeker van dat ik nog nooit zo veel chocolade in één zitting heb gegeten!

Op zaterdag 11 juni 2011 was het eindelijk zo ver: het fameuze Orange Festival! Helaas pindakaas, in de regen! Het regende echt de HELE dag en het was ijskoud, dus lang ben ik niet gebleven. Na de ‘parade’ (vergelijkbaar met een carnavalstoet) met de prachtige ‘floats’ heb ik even in de ‘main street’ naar de kraampjes gekeken. Om 13 uur had ik met Gillian aan de Town Hall afgesproken, maar ik kon haar nergens vinden! Achteraf vertelde ze me dat ze het, na het wandelen in de parade (in 'netball'-uniform, bestaande uit een topje en een rokje), zo koud had, dat ze naar huis ging om voor de rest van de dag voor het haardvuur te gaan zitten. Gelukkig had ik zelf ook besloten om met Nanna mee naar huis te gaan. Ze verwachtte Kay (Trevor’s zus), Scott (haar echtgenoot) en Chanchira (hun pas uit Thailand geadopteerde 5-jarige dochtertje). Trevor, Tracy, Sophie en Kirsty deden elk hun eigen ding, dus ben ik tot ’s avonds bij Nanna gebleven. Op die manier kon ik wat tijd met Chanchira en Kay en Scott doorbrengen, want het was voor ons allemaal de eerste ontmoeting met Chanchira! Chanchira is echt een schatje! Niet te geloven hoeveel ze in ongeveer 6 weken al heeft bijgeleerd! Ondanks het miserabele weer was het dus toch nog een hele leuke en speciale dag!

Ook op zondag 12 juni 2011 was het Orange Festival nog steeds bezig, maar daar merkte ik zelf bijna niets van. In de voormiddag gingen we naar Nanna, zodat Trevor, Tracy, Sophie en Kirsty ook met Chanchira konden kennismaken. ’s Namiddags gingen ze allemaal naar Gran en Pop om nog wat tijd met Kathy, Steve, Caleb, Jacob en Nerissa (= Tracy’s zus en haar gezin) door te brengen. Ik ben bij Nanna gebleven om haar, na al de drukte van het bezoek van Kay, Scott en Chanchira, nog even gezelschap te houden.

Maandag 13 juni 2011 was ‘Queen’s Birthday’, een feestdag in Australië, dus geen school voor Eva! Ik was lekker lui door de krant aan het bladeren, toen ik plots onverwacht bezoek kreeg: Eveline en Giuseppe, de Zonhovenaren met een werkvisum die dus ook voor een hele tijd in Australië zijn! Ze waren voor het Orange Festival naar Gayndah gekomen, maar ze hadden me tijdens het weekend niet gezien. Daarom besloten ze om even langs te komen vooraleer ze terug naar Brisbane zouden vertrekken. Wat een leuke verrassing!

Dinsdag 14 juni 2011 was, geloof het of niet, mijn laatste schooldag in Australië! Op woensdag, donderdag en vrijdag werden er examens gemaakt, maar ik koos ervoor om gedurende die dagen in de lagere school te gaan helpen.
’s Woensdags (15 juni 2011) werd Miss Dingle, Sophie’s leerkracht, 30 jaar. Sophie had met haar klas een verrassingsfeestje voor haar georganiseerd, dus daar heb ik hen onder andere mee geholpen (en ik heb natuurlijk ook meegefeest!). ’s Avonds heeft Mister Munson (de schooldirecteur) me meegenomen naar een vergadering van de Gayndah Rotary Club zodat ik over mijn uitwisseling kon praten. De Gayndah Rotary Club is in januari weer opgestart en ze zijn heel enthousiast om een eventuele volgende Zonhoven-Gayndah-uitwisseling te helpen organiseren. (Mijn ‘host club’ is de Rotary Club van Mundubbera – geen goed idee!)
Ook op donderdag (16 juli 2011) en vrijdag (17 juli 2011) heb ik in de lagere school rondgehangen. Ik amuseer me daar altijd en voel me er echt thuis. Soms is het net alsof ik gewoon één van de ‘staff members’ ben!

Mijn korte activiteitenverslagje zit er al op! Het enige wat jullie nu nog van me tegoed hebben, is het lijstje met ‘wist-je-datjes’ - net zoals het verslag, lekker kort!

Wist je dat…
- … ik tijdens chemie en biologie bijna nooit iets te doen heb? Daarom heeft Miss Shepherd, mijn leerkracht chemie, een heleboel van haar unief-boeken voor me mee naar school genomen. Met die boeken kan ik me tijdens de chemie- en biologielessen nuttig bezighouden en op die manier heb ik ook al wat voorbereiding op mijn studies, want ik heb een boek over organische chemie uitgekozen!
- … ik op een avond zei dat ‘3 Les Baker Street’ ook een beetje mijn thuis is? Trevor reageerde erop door te zeggen: “You’ll go home and be homesick!”
- … ik op een keer tijdens het lopen plots een paard midden op de straat zag staan?
- … ik op een andere keer tijdens het lopen plots een kangoeroe in het midden van de straat zag staan?
- … ik tijdens een skypesessie met mama, papa en Annelies zei dat ik in het weekend soms eens ‘inslaap’? Ik bedoelde natuurlijk ‘uitslapen’, maar gebruikte de letterlijke vertaling van het Engelse ‘sleep in’.

Ziezo, dat was het dan! Heel wat minder interessant dan het safariverslag, maar hopelijk toch interessant genoeg om jullie geboeid te houden. Ik ben er vrij zeker van dat het volgende verslag heel wat specialer zal zijn, want ik heb nog een heleboel op het programma staan!

Tot snel, mijn allerliefste Belgenvriendjes!

Eva

  • 17 Juni 2011 - 10:34

    Liesbeth Goris:

    Niet te geloven dat je over een maand al terug bent! En dat boek van organische chemie gaat zéker en vast nog van pas komen als je farmacie gaat studeren.. Het is persoonlijk niet mijn meest favoriete vak.. Geniet nog van je laatste maand en tot snel! xoxo

  • 17 Juni 2011 - 10:43

    Laura Wyers:

    Hmmmm, 3 zonen...? ;)

    En 'Eveline en Giuseppe' zag ik in de Zonhovenaar! Naast u en Vicki, die nu trouwens al meer van Europa gezien heeft dan ikzelf :d

    En als ik Liesbeth zo hoor, goeie keuze die voorbereiding op organische chemie!

    VEEL plezier nog met die laatste activiteiten en dan "we goin' come together, we goin' celebraaaaate, we goin' gather round, like it's your biiiirthday"!

    Tot snel ;)

  • 17 Juni 2011 - 12:52

    Annelies:

    Hoi kleine zus,

    voordat ik weer de trein naar naar huis neem nog snel reageren op je blogje. Je hebt het weer mooi geschreven. Volgende week ga ik een trektocht door leuven doen om koten voor je te gaan bekijken. Hopelijk vinden we iets tofs. Nog veel plezier daar en tot over een maand!

  • 17 Juni 2011 - 16:36

    Rotary Zonhoven:

    Ongelooflijk dat er nog maar een maand Australië voor je ligt...geniet er van want eenmaal terug in Belgenland zal het héél anders zijn, niet slechter, niet beter, gewoon anders... "You will go home and be homesick"... je zal zeker je Australische grote familie missen, je hebt een heel jaar lang lief en leed met hun gedeeld...maar skype en de idee dat ze in de toekomst ooit op bezoek zullen komen, helpt, niet?
    Lees maar eens over reverse culture shock-- ook al lijkt het onwaarschijnlijk dat jij daar veel last van zal hebben, er zitten toch interessante bedenkingen in. Zo te lezen is "uw Vlaams" nog altijd schitterend- hoewel inslapen iets heel anders is dan uitslapen...Naast je mama en papa en zussen en grote familie, vrienden en vriendinnen, zal Vicki héél blij zijn om je te zien denk ik. Dat is toch ook wel speciaal... Ook die van de Rotary hier :) kijken er naar uit om de verhalen 'van jou' te horen.Ik kijk weer uit naar je volgende en laatste verslag! Manuelle

  • 18 Juni 2011 - 10:58

    Maxime Lynen:

    Wauw hoe snel is dat allemaal gegaan! Geniet nog ontzettend van die laatste
    maand! L

    Liefs =)

  • 19 Juni 2011 - 19:52

    Wilfried:

    Hey Eva! Geniet dan nog maar met volle teugen van deze laatste maand en ik zal je dan wel eens terug tegenkomen hier in de straat zeker!!
    Grtz!

  • 25 Juni 2011 - 19:25

    Anneleen:

    Vooral de 14 juni - laatste schooldag is mij wel opgevallen in je verslag :D En elk verslag blijft volstaan met allerlei gebakjes met vooral veeeel chocolade! :D

    Dat jaar is misschien vrij snel voorbij gegaan, hoewel, ik heb u toch al laaang niet meer gezien :)

    xxxxxxx

  • 04 Juli 2011 - 18:50

    Noëlla:

    Hallo Eva,
    Sorry dat ik nog niet eerder reageer maar ben op vakantie geweest en dan is het altijd druk in het kapsalon,en mijn E-mails nakijken stel ik altijd uit.
    Ik heb wel weer genoten van je verslagje vooral de " wist je dat " vind ik leuk .Nog 13 dagen en je bent terug en ik zal samen met een hele hoop andere mensen blij zijn je terug te zien.
    Groetjes en dikke kussen, tante Noëlla en nonkel Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gayndah

Eva

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 26879

Voorgaande reizen:

23 Juli 2010 - 17 Juli 2011

Naar Gayndah met Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: